Miért érdemes liftes cégekbe fektetni?

Az ENSZ előrejelzése szerint 2050-re a Föld népességének 66%-a lesz városlakó, ami több mint 6 milliárd embert jelent. A várostervezők az urbanizáció kihívására az elmúlt évtizedekben egy egyszerű, de hatásos választ tudtak felmutatni: elkezdtek felfelé építkezni. Nem nehéz tehát belátnunk, hogy ”vertikálisabban” élünk, mint valaha. A gomba módra szaporodó többemeletes társasházakkal, toronyépületekkel, felhőkarcolókkal párhuzamosan nőtt az igény a megbízható, gyors és kényelemes megoldásokat kínáló felvonó rendszereket (lifteket) biztosító cégek termékei iránt.

Abban a városban, ahol most éppen laksz, hány lift található és hány lesz 20 év múlva? Ha elromlik a társasházad/irodád liftje, az épület üzemeltetője szerinted milyen alkupozícióban van a szervíztevékenységet nyújtó társasággal szemben?

Csak néhány érdekesség:

2017-ben közel 800.000 liftet gyártottak le globálisan, amivel 14,5 millióra nőtt a működő egységek száma. A legnagyobb megrendelő természetesen Kína, 2022-re évi 560.000 lift beüzemelését tervezik csak ebben az országban (2017-ben már 4,8 millió működött).

A felvonóipar erősen koncentrálódott, mindössze négy vállalat teszi ki a globális piac kétharmadát. Ezek a társaságok:

  1. Otis, ami az United Technologies (USA cég) egy külön üzletága, de már nem sokáig
  2. Kone, finn cég
  3. ThyssenKrupp, német konglomerátum
  4. Schindler, svájci cég

További gyártók: Hitachi, Toshiba, Fujitec japán konglomerátumok

A felsorolt társaságok döntő többsége nem „tiszta” liftes cég, hiszen számos más termékcsoportot is gyártanak, eltérő területeken tevékenykednek (pl. United Technologies: védelmi ipar, repülőgépipar, ThyssenKrupp: acélgyártás, gépjárműipar), ezért nem ezeket fogjuk vizsgálni, hanem a „vegytiszta” liftgyártó Schlindler-t.

Schindler AG történet, tevékenység

Az öreg Robert Schindler aligha gondolta 1874-ben – amikor megalapította a családi céget – hogy a társaság szívós munkával egyszer majd felküzdi magát addig a dombtetőig, ahonnan már boldogan világgá kürtölheti: több mint 1 milliárd embert utaztat a cég által gyártott liftekben. Naponta. A közel 65.000 munkást foglalkoztató vállalkozás természetesen nagy hangsúlyt helyez a fejlesztésekre, a megoldandó feladat már nem a liftekbe történő beragadás kiküszöbölése, hanem egy spirális épület okosliftrendszerének a megtervezése úgy, hogy az egységek egyetlen másodpercet se veszítsenek a nem tökéletesen öszehangolt működésükből.

A cég által realizált, átlagon felüli árrésének a titka – pedig nem is szektorvezető ezen a téren – természetesen a karbantartási tevékenység. Leegyszerűsítve: egy gyors áttekintés, egy kis zsírréteg havonta és már számlázható is a havi karbantartási díj. Éppen ezért a karbantartásból származó bevételek sokkal stabilabbak, mint a létesítmények értékesítéséből származó árbevétel, ami erősen függ az építőipar hullámvölgyeitől.

Osztalékfizetés

A Társaság rendkívül konzervatív mérleget tart fent és az osztalékfizetési politikája is erre hajaz: minden évben az eredménye 35-65%-a közötti összeget fizet ki a tulajdonosainak, az európai cégekre jellemzően, évente egyszer. A táblázatunkból jól látszik, a 2014-es 2.2 svájci frankos osztalékát 2018-ra évi kerek 4 svájci frankra tornázta fel, ráadásul emellett két évben is rendkívüli osztalékfizetésre szánta el magát. Az osztalékfizetés biztonsága és a növekedési üteme tehát egészen magas, szöges ellentétben az alacsony induló osztalékhozammal (1,8%).

Értékeltség

A cég jelen pillanatban 29 P/E (TTM) értékeltséggel bír, vagyis – a kiváló minősége és a (mérséklődő) növekedési potenciálja mellett is – kifejezetten drágának tűnik, még histórikus összevetésben is. Sebaj, gondoljuk tenyerünket dörzsölgetve: majd a következő válság legmélyén, az építőipari ciklus recessziós szakaszában a cég árfolyama – a forgalmazott liftekhez hasonlóan – fel/le ugrándozik majd, vagyis bőven lesz lehetőségünk egy egész szekérderéknyi SCHINDLER AG megvásárlásrára, lényegesen kedvezőbb árazás mellett, mondjuk 10-15 P/E közötti értékeltségi szorzókkal. A gondosan felépített tervünk ott bukik meg, hogy a cég 70%-a a Schindler és  Bonnard családok tulajdonában van, akik várhatóan a legnagyobb válság közepén sem fognak pánikszerűen eladni, teljesen érthető okokból. A diszkont értékeltségről valószínűleg tehát le kell mondanunk.

Összefoglalva:

Jó lenne liftes vállalkozást is bevenni az osztalékos portfólióba, hiszen a Schindler AG sok tekintetben felfelé húzná a minőséget, de nem minden áron.

Ami tetszik a cégben:

  • érthető működés, unalmas üzletmenet, életem végéig tartanám, economic moat, stb. (megfelel a Warren Buffett féle alapszabályoknak),
  • 70%-ban családi cég,
  • a karbantartási üzletág egy biztos bevételt generál a nehéz időkben is,
  • rendkívül konzervatív mérleg és osztalékfizetési kultúra.

Ami nem tetszik benne:

  • folyamatosan magas értékeltség,
  • erős kitettség az építőipar felé,
  • kevés, de erős versenytárs,
  • CHF-ben érhető csak el, eltérő osztalékadó, stb.

Forrás: https://www.schindler.com/com/internet/en/investor-relations.html

 

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük